نصب هود آشپزخانه به روش ایمن و استاندارد

از آنجائیکه قرارگیری هود دقیقاً بالای گاز رومیزی می‌باشد لذا رعایت نکات ایمنی در نصب انواع هودها حائز اهمیت بالایی است. خطر سقوط اولین احتمالی است که هر سرویسکار مجرب می بایست مد نظر قرار دهد، بنابراین “ایمن سرویس” موارد زیر را پیشنهاد می‌نماید:

نکات و موارد مهم در نصب هود آشپزخانه

  • حداقل فاصله زیر هود تا روی صفحه گاز رومیزی نباید کمتر از 70cm باشد. نزدیکی بیش از اندازه مسبب بروز خطراتی نظیر: ذوب‌شدگی کلید، تخریب لمسی هود، سوختن فیلتر آلومینیومی و حتی سوختن و آتش گرفتن موتور هود و اختلال در عملکرد مطلوب آن می‌گردد.
  • در مواقعی که فضای کابیت آشپزخانه اجازه چنین فاصله‌‌ای را نمی‌دهد می بایست کاور بالای هود که از طریق کارخانه‌های تولیدی در دور کارتن آن تعبیه گردیده بُرش خورده تا هود در سطح منطقی و استاندارد نصب شود و یا کابینت جای هود اصلاح شده به وضعیت مطلوب نزدیک گردد.
  • نصب هود می‌بایست حتماً با استفاده از پیچ رول‌پلاک صورت پذیرد و از نصب هود آشپزخانه با پیچهای خودکار وبدون در گیر شدن آنها با دیوار پشت کابینت جداً خودداری گردد. استفاده از پیچ رول‌پلاک باعث اتصال محکم کابینت و در نتیجه هود به دیوار پشتی آن شده و در نهایت گیرایی قوی‌تری را موجب خواهد شد.
  • استفاده از پیچ‌های خودکار تنها زمانی مناسب می‌باشد که بنا به دلایل ساختاری دیوار آشپزخانه با کابینت فاصله زیادی داشته باشد و نتوان از پیچ رول‌پلاک استفاده نمود. در این صورت ضمن استفاده از واشر فلزی می‌بایست حتماً به تعداد کافی و بسته به وزن تقریبی هود آشپزخانه، از تعداد بیشتری پیچ استفاده نمود.
  • از آنجائیکه هود پس از نصب زیبایی خاصی به محیط معماری داخلی آشپزخانه‌ها می‌بخشد، لازم است به تنظیم و قرارگیری صحیح و متقارن آن نسبت به طرفین افقی و عمودی صفحه کابینت زیرین توجه شود تا هود دقیقاً در وسطِ محلِ مخصوص خود قرار گرد.
  • در اتصال به برق باید اکیداً توجه شود که برق هود حتماً از بالای آن اخذ شود. یعنی سیم برق موجود در آشپزخانه می‌بایست در بالای تاج کابینت قرار گرفته باشد تا سرویسکار برق خروجی هود را به آن نصب نماید.
  • توجه نمائید مؤکداً توصیه می‌شود از اتصال برق هود به پریزهای زیر هود خودداری فرمائید. این امر کابل برق را در معرض حرارت مستقیم گاز رومیزی آشپزخانه قرارداده و موجب ایجاد خطر بالقوه آتش سوزی و انفجار خواهد شد.
  • بهتر است چنانچه پریز برق اجباراً در زیر کابینت هود و روی صفحه گاز رومیزی قراردارد، پریز مذکور مسدود شده و از طریق نزدیک ترین کابل یا پریز جریان برق به بالای کابینت منتقل شود و از آن برای برق رسانی به هود آشپزخانه استفاده گردد. این کار می‌تواند برای اطمینان بیشتر و زیبایی بهتر از طریق تعبیه داکت‌های مخصوص صورت پذیرد.
    محل نصب هود بهتر است نزدیک به خروجی آن باشد تا ضمن تسریع در روند خروج بو و آلاینده‌ها، فشار کمتری به موتور آورده و مدت زمان استفاده از آن را کاهش دهد.
    برای هدایت مکش هود آشپزخانه حتماً از خرطومی پلاستیکی ارتجاعی استفاده نمائید و از به کار بردن لوله‌های بخاری و آکاردئونی فلزی اکیداً اجتناب نمائید.
    دقت ویژه فرمائید خروجی تعبیه شده برای هود آشپزخانه به هیچ وجه با دیگر خروجی ها نظیرخروجی آبگرمکن، پکیج و . . . مشترک نباشند، این امر موجب بازگشت گازهای کشنده مخصوص وسایل مذکور از طریق هود در سطح مسکونی شده و بسیار خطرناک می‌باشد.
    مطلوب است سر راه کابل برق هود به برق شهری از محافظ الکترونیکی مخصوص استفاده نمائید تا در نوسانات احتمالی برق شهر، بُرد و موتور دستگاه آسیب نبیند.
    در برخی از ساختمانهایی که خروجی نامناسب بوده یا تعبیه نشده می‌توان از فیلتر ذغالی استفاده نمود. این فیلتر قطعه‌‌ای است که توسط سرویس کاران در محل بالای موتور هود نصب می‌گردد و با نصب آن نیازی به استفاده از خرطومی نیست و ضمن جمع‌آوری خرطومی، زیبایی بیشتری به آشپزخانه می‌بخشد. زیرا فیلتر ذغالی در پشت کاور هود از نظرها پنهان است.
    لطفاً جهت استفاده مطلوب از هود آشپزخانه خود به نکات ایمنی ارائه شدۀ “ایمن سرویس” در همین سایت دقت نمائید و با مطالعه آن آگاهی خود را زمینه نگهدار مناسب از هود آشپزخانه افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*